Moderní email marketing? To není jen newsletter.



Funkční mailing nejsou hromadné newslettery. Opravdu ne. Často se setkáváme s tím, že mnoho manažerů a majitelů firem má zkreslené představy o tom, co to ten mailing je. Jedni říkají, že je to hromadné rozesílání newsletterů, které už dělají. Je to taková ta věc, o které vědí, že by ji asi měli mít (měli by rozesílat), ale tím to končí. Tak prostě rozesílají … a rozesílají. Nikam to ale nevede. Druzí jsou zasvěceni více a vědí, jak by to asi mělo vlastně být. Problém je často v tom, že prostě nemají dostatek času a kapacit na to, aby si mailing obstarali, a tak to odkládají a nevyužívají.

Co je tedy podstatou opravdového a funkčního mailingu? Několika slovy: „Loajalita a péče o odběratele, třídění kontaktů, personalizace a dlouhodobá práce“. Pojďme si každé s těchto slovních spojení vysvětlit.

Loajalita a péče o odběratele

Jedním ze specifik minulých dekád byl velký tlak na prodeje. Řeknete si: „Jasně, a co jiného. Prodávat musíme“. To je jasné, ale dnes už nestačí odběratele mailingu jen masírovat slevami a nabídkami zprava, zleva. Taková reklama nikoho nezajímá. Povězte – vy byste četli nějaký anonymní newsletter plný slov: sleva, akce a žlutých či červených nápisů“? Ne? A kdo tedy? Vaši odběratelé? Těžko. Jde o důvěru, péči, zajímavé informace a hlavně – o pozitivní vztah se stávajícími zákazníky nebo těmi potenciálními.

Vaše emaily musí odběratelům k něčemu být, musí je ocenit, musí je rádi číst. A důvěra je na světě. To je základ. A jak na to?

Představte si, že vlastníte eshop s kvalitními potravinami. Kdo asi budou vaši zákazníci? Lidé, které nezajímá, co jedí? Naopak, budou to pravděpodobně gurmáni, lidé s vytříbeními chutěmi a velmi pravděpodobně ti, co rádi vaří. A tady je obrovský prostor pro vás. Takovým odběratelům můžete nabídnout zajímavé a netradiční recepty, pomoci jim, jak lépe poznat kvalitní potraviny a sem tam přiložit nějaký zajímavý názor a podobně. A později, až vznikne vztah, začít pomalu prodávat. Odběratelé vám už v tu dobu budou věřit – řeknou si: „To je ten, co mi posílá ty zajímavé informace a stará se o mě“. Nakoupí a ještě z toho budou mít radost.

A kdo říká, že musí nakoupit jen jednou? Pokračujte se zajímavými informacemi, vzdělávejte a prodávejte znovu a znovu.

Třídění kontaktů jako na běžícím páse

Základní marketingové poučky říkají, že bychom měli znát svoje zákazníky co nejlépe. A mailing dokáže přesně tohle řešit. Velmi detailně.

Jak? Poté, co svým odběratelům začnete posílat emaily s obsahem, můžete je prostřednictvím zájmu o konkrétní obsah (na co kdo v emailu klikne) detailněji roztřídit. Časem si takto vybudujete několik seznamů kontaktů, o nichž budete vědět, že například tihle mají rádi kvalitní uzeniny a v květnu jim nabídnete výtečné hovězí přímo z farmy s 10% slevou, protože právě začíná sezóna grilování. No, nekup to, když mi to tak chutná.

Třídění a personalizace jde ruku v ruce. Takže vedle zajímavého obsahu o tom, jak si doma vyudit vlastní klobásy můžeme odběratele oslovovat, jako bychom si psali právě s tím jedním konkrétním člověkem. Řekněte sami, když vám přijdou dva emaily, kde je v jednom oslovení napsáno „Vážený uživateli/uživatelko“ a v druhém“ „Příjemné dopoledne, Jiří“, který raději otevřete? Ha! I to může váš mailing umět. Dnešní moderní mailingové systémy jsou schopny automaticky skloňovat nejen drtivou většinu jmen ale i nejpoužívanější příjmení.

Dlouhodobá práce rovná se dlouhodobá loajalita

Nic ale není zadarmo a hlavně hned. Vybudovat funkční mailing chce čas. To máte sepsání obsahu, nastavení tzv. welcome kampaně (automatická rozesílka ihned po přihlášení do odběru), měření a vyhodnocování funkčnosti a tak dále.

Odměnou vám ale budou věrní zákazníci, dlouhodobé zlepšení prodejů (není to žádná jednorázová akce) a i relativně nízké náklady v porovnání s jinými kanály.

Tak, to bylo shrnutí a výtah několika zajímavých aspektů mailingu (opravdu velmi na hrubo). Od příštího dílu začneme pěkně od začátku a řekneme si, jak na sběr kontaktů, jak je třídit a podobně.






Newsletter

Zůstaňme spolu v kontaktu



Vytvořila společnost