Jak na (ne) nakupování databází



Určitě už vás někdy napadlo, že stejně tak jako si kupujete reklamní prostor na billboardech, si můžete pořídit i databázi kontaktů. Kouknete na cenu, podělíte množstvím a řeknete si, že těch pár drobných za každý email je vlastně v pořádku, i když to celé dohromady stojí pár tisíc. V tom množství se to prostě ztratí. To máme tedy nízkou pořizovací cenu. Budiž.
Ale ruku na srdce. Jakou máte jistotu, že všechny kontakty fungují? Ověřovali jste si to? Říkal vám to prodejce. Potíž je totiž v tom, že takovéto databáze kontaktů vznikly, kdo ví kdy a bůh ví kde. Kontakty tak mohou být léta staré, nemusí fungovat nebo jsou prostě od lidí, kteří s vaším byznysem nemají nic společného a o vaše produkty by ani neměli zájem. Kdysi mohly být nasbírány někde na webu zabývajícím se například strojírenstvím, a vy teď jako kavárník kupujete kontakty, jejichž majitelé ani nejsou vaší cílovou skupinou. Pořád si ale říkáte, že to může na pár stovek z těch 15 000 zafungovat?

Lidé, kteří o vašem podnikání nic neví, a vy jim budete chtít prodat, o vás stejně zájem mít nebudou. Vzpomeňte si na sebe, až budete ve vašem emailu mazat SPAM a říkat si v duchu: „Kdo by toto kupoval?“. Přesně toto si budou říkat lidé o vás, vezmete-li to takto.

Pojďme si to teď zkusit podpořit trošku čísly, ať máte představu. Takže, koupili jsme „výhodně“ databázi 15 000 kontaktů za 8 000 Kč. To je cca 1.9 Kč za kontakt. Pokud svoje kontakty teď nahrajete do nějakého systému pro hromadnou rozesílku a podaří se vám doručit cca 75 % emailů, bude nám to dělat přesně 11 250 doručených emailů. Potom při troše štěstí budete mít míru otevření cca 15 % a z toho míru prokliknutí 2 %. Tím se dostáváme na nějakých 34 prokliků do vašeho případného obchodu. A při konečném konverzním poměru 3 % u vás nakoupí 1 – 2 lidé. To není moc, že?

Proto je vhodné databáze budovat, o zákazníky se dlouhodobě starat. Pro začátek bohatě postačí dát jim nějaké lákadlo, které vymění za svůj email a zpracovat si sadu automatických kampaní, které jim budou rozesílat zajímavé informace o produktech, které je zaujaly. A až například po pátém emailu se jim pokusit prodat váš produkt. O tom, jak to udělat se můžete na našem blogu dočíst v článcích: Sběr kontaktů, základ každého emailingu a Moderní email marketing? To není jen newsletter

Nehledě na výpočet, který jsme si tu ukázali, není hromadné rozesílání nevyžádaných emailů ani zrovna „ideální“ co se týče mezí zákona. Správně byste totiž od každého emailu měli mít souhlas, že mu smíte posílat obchodní sdělení a komunikovat s ním. A to rozhodně nebudete mít pod kontrolou, pokud si koupíte nějakou databázi.






Newsletter

Zůstaňme spolu v kontaktu



Vytvořila společnost